It is mei sizzen net te dwaan
Stel je bent al tijden op zoek naar een woning en ineens bieden vrienden van je aan dat je hun huis wel kan kopen. Of je kan die gewenste grond van je buren bij je boerderij kopen, omdat zij besluiten er mee op te houden. Of de garagebox die je altijd al huurde, mag je van de eigenaar overnemen... Stel jullie komen al snel samen ook over de prijs tot overeenstemming. Hoe dan verder?
Want….it is mei sizzen net te dwaan! Er zal daarna wel wat geregeld moeten worden.
Voor de totstandkoming van een (koop)overeenkomst moet er sprake zijn van een aanbod en een aanvaarding. Dit kan in sommige gevallen mondeling, dus zonder dat er een schriftelijke koopovereenkomst opgesteld wordt. Het is bij een mondeling gesloten koop bij een later geschil over een onderdeel van de koop wel een stuk lastiger om iets te bewijzen.
Voor de aankoop van een woning, die je ook zelf gaat bewonen, is een schriftelijke koopovereenkomst een wettelijk vereiste, dus wel verplicht. Als er een makelaar bij de koop betrokken is, stelt die vaak de koopovereenkomst op. Is er geen makelaar bij betrokken dan kan de notaris de koopovereenkomst maken. Bij de aankoop van de woning geldt dat de zogenaamde “driedagen bedenktijd” begint te lopen, zodra je een getekend exemplaar van de koopovereenkomst hebt ontvangen. Een koper kan binnen deze termijn de koopovereenkomst zonder opgaaf van reden nog ontbinden.
Voor de aankoop van ander onroerend goed geldt geen vereiste van een schriftelijke koopovereenkomst en ook geen drie dagen bedenktijd.
Na het sluiten van een koop moet er wel altijd nog een akte van levering opgemaakt worden om het registergoed ook daadwerkelijk op naam te krijgen. In de akte van levering kunnen dan ook gelijk de nadere afspraken over de transactie vastgelegd worden.
Het opmaken van de akte van levering gebeurt altijd via de notaris. Ook de betaling van de koopsom loopt via de derdengeldenrekening van de notaris. Die houdt er goed toezicht op dat alles op correcte wijze verloopt. Na ondertekening van de akte van levering zorgt de notaris ervoor dat een afschrift van de akte wordt ingeschreven bij het kadaster. In het kadaster wordt de wijziging van eigenaar van het registergoed dan verwerkt en dan is het registergoed officieel eigendom van de koper geworden.
De notaris keert pas de gelden uit aan de verkoper (of diens hypotheekhoudende bank) nadat gecheckt is of er in de tussentijd geen gekke dingen zijn gebeurd zoals beslaglegging, dubbele verkoop of faillissement.